Tijn Elferink

Gezondheidsjournalist
HomeOver Tijn ElferinkPresentatiesBoekenVideo’sNieuwsContact
Home
Directeur DSW over minder voorzichtig premiebeleid van concurrenten: ‘Is jojobeleid’

Directeur DSW over minder voorzichtig premiebeleid van concurrenten: ‘Is jojobeleid’

Als eerste je zorgpremie bekendmaken klinkt mooi, maar het heeft ook nadelen. In de rubriek zorgverzekeringsmythes schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink wekelijks over zorgverzekeringen. Vandaag: waarom wachten de meeste zorgverzekeraars zo lang mogelijk?

Klanten van DSW gaan volgend jaar 137,50 euro per maand voor hun basisverzekering betalen; 9,75 euro meer. Door de premie precies een week na Prinsjesdag bekend te maken, herstelde DSW een traditie. Vorig jaar had verzekeraar met ruim 600.0000 verzekerden vanwege corona meer rekentijd nodig. Al was DSW ook toen de eerste.

De voordelen om als eerste de premie bekend te maken, zijn duidelijk. Het leverde DSW ook vandaag weer veel gratis publiciteit op. Hoewel de laatste jaren meer aandacht is voor het bekendmaken de rekenpremie op Prinsjesdag, blijft de primeur bijdragen aan de naamsbekendheid van de zorgverzekeraar uit Schiedam.

De toon is gezet
Met de premie is de toon voor komend jaar gezet; de premie van DSW stijgt minder hard dan de verwachtingen van de regering. Daarmee lijkt DSW opnieuw een scherpe premie neer te zetten. Iets waar andere verzekeraars rekening mee zullen houden, verwacht Wynand van de Ven, emeritus-hoogleraar Zorgverzekeringen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De zorgpremies moeten uiterlijk 12 november bekend zijn, nog zes weken. De verzekeraar die het langst wacht, heeft de meeste informatie over wat de concurrentie doet. Wie als eerste gaat, weet het minst. En je kunt je vergissen, zegt Van de Ven. ,,Omhoog bijstellen is pijnlijk, omlaag bijstellen tast je betrouwbaarheid aan.”

Dat is nog nooit gebeurd, zegt DSW-directeur Aad de Groot. ,,Omdat de premie een kostprijsberekening is en we geen winst hoeven te maken. Bovendien is het voor ons nooit een doelstelling geweest om zoveel mogelijk verzekerden te werven.”

Verschuivingen in de markt
Toch speelt er voor een zorgverzekeraar meer mee dan voor een koekjesfabrikant. Los van de kostprijs, is ook de hoogte ten opzichte van de andere premies van belang. Die zorgen voor verschuivingen in de markt. Zitten andere zorgverzekeraars onder de premie van DSW, raakt DSW klanten kwijt. Maar belangrijker: zitten zorgverzekeraars boven de premie van DSW, krijgt DSW er klanten bij.

Goed nieuws voor DSW zou je zeggen, maar te veel instroom kan problemen geven. Voor elke nieuwe verzekerde moeten ze 500 euro in kas hebben. Stel dat dit jaar 50.000 mensen naar DSW overstappen, is 25 miljoen euro extra nodig.

Jaarlijks aanpassen
DSW zegt zo’n groei aan te kunnen. Verzekeraars die niet aan de minimumeisen voldoen, krijgen De Nederlandse Bank (DNB) achter zich aan. De problemen zijn echter van korte duur, legt De Groot uit. ,,Zorgverzekeraars kunnen hun premie jaarlijks aanpassen. Wel zal DNB dan zeggen: ‘Aad, schuif eens op, wij gaan achter jouw bureau zitten.’ Dan gaat het jaar erna de premie omhoog, stromen meer mensen uit, krijgen we automatisch extra reserves en is het probleem opgelost.”

Maar zo ver zal het volgens De Groot niet komen. ,,Wij hebben een voorzichtig premiebeleid.” De directeur is kritisch over concurrenten die een minder voorzichtig premiebeleid hebben en het ene jaar een lage premie en het andere jaar hoge premie vragen. ,,Dat is jojobeleid waar niemand iets aan heeft.”

Een verzekeraar waar de premie afgelopen jaren schommelde is Menzis. Kersverse topman Wouter Bos liet zich voor Prinsjesdag al over de premie uit. Opvallend, zegt De Groot. ,,En ook leuk. Ik ga ervanuit dat Menzis dan ook snel met de premie komt.”

Deze aflevering van Zorgverzekeringsmythes verscheen eerder op AD.nl.

Laatste blogberichten

Tannines uit rode wijn houden je jong
Blog overzicht
"Mantelzorg geven maakt het brein mooier en rijker, zoals vrijwilligerswerk dat ook doet. Fijn dat je er bent is de beste voorbereiding op het mantelzorgschap."
- Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie
"Fijn dat je er bent. Belangrijk om te lezen, belangrijk om tegen je naasten te zeggen."
- Frank van der Lende, radiopresentator
"Fijn dat je er bent is daardoor een boek dat niet alleen voor mantelzorgers lezenswaardig is, maar ook voor mensen die in de toekomst mantelzorg zullen ontvangen. En dat kan iedereen zijn."
- Maarten van Ooijen, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Tijn Elferink boeken als spreker?

Neem vrijblijvend contact op voor beschikbaarheid en prijzen

Neem contact op

Social media

© 2024 - Tijn Elferink en sprekersbureau Quality Bookings